Sunday 4 August 2013

Dunia Akan Berlalu…Akhirat Pasti Datang

Dipetik dari:
http://blog.upsi.edu.my/heai/2011/03/23/dunia-akan-berlaluakhirat-pasti-datang/#comment-13048


Allah Taala berfirman:

Pada masa berlakunya “tiupan sangkakala yang pertama” yang menggoncangkan alam, (sehingga mati segala yang bernyawa dan punah-ranah sekalian makhluk selain dari yang dikecualikan), Tiupan yang pertama itu diikuti oleh tiupan yang kedua, (yang menyebabkan orang-orang yang mati semuanya hidup semula serta keluar dari kubur masing-masing);Hati (manusia) pada hari itu berdebar-debar takut,
                                                                                                         Surah An-Naazi’at (79): 6-8

Ketika berlakunya kiamat gunung-gunungpun berjalan laksana awan, maka jadilah ia laksana fatamorgana, bumi bergoncang dengan dahsyat bagaikan perahu di tengah lautan yang sedang dipermainkan ombak, bumi menggoncang penghuninya bagaikan lampu yang bergantung ditiup angin.

Ketika itu, wanita-wanita yang menyusui anaknya akan meninggalkan anak tersebut, wanita-wanita hamil melahirkan kandungannya, manusia berlarian kerana terkejut lalu mereka dihadang oleh malaikat dan dipukul muka-muka mereka sehingga mereka kembali, kemudian mereka berbalik dan saling panggil memanggil dan dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba bumi meninggi dari satu tempat ke tempat yang lain, lalu mereka melihat perkara-perkara yang luar biasa tidak pernah mereka melihat kejadian seperti itu, itu membuat mereka demikian takut, tiada yang mengetahui betapa hebatnya kekuatan itu selain Allah, mereka melihat ke arah langit ternyata langit bagaikan perak yang mencair, tiba-tiba langit terbelah dan bintang-bintang berhamburan, matahari dan bulan tertimpa gerhana.

Dipetik dari: Abul Fidaa’ Ismail bin Katsir Al-Quraisy (Ibnu Kathir) (2004). Malapetaka Bakal Menimpa Menjelang Kiamat. Taat Amrullah & Harun Arrasyid Hj Tuskan (terj.), Disemak oleh Datuk Abu Hasan Din Al-Hafiz. Kuala Lumpur: Darul Fajr, h. 302.

No comments:

Post a Comment