Tuesday 23 July 2013

Saat kematian itu datang

Assalamualaikum wbt,

Ramdhan Kareem .. Allah hu akram... semoga Allah memayungi kita dengan keberkatan ramadhan yang dimuliakannya.. amiin..

Kuceritakan ini sebagai pengajaran kepada diri dan keluarga jika menghadapi sebarang kematian pada keluarga, sahabat handai.... mahupun kematian pada diriku sendiri...

Setiap hari .. ada rindu pada arwah mak.. pada ketika itu jugalah ada kenangan melihat saat-saat terakhir kematian yang menjadi pengajaran besar untukku dari Allah ya Waduud.. yang maha pencinta..

Sebenarnya kematian adalah milik setiap individu.. ada kalanya jika Allah bukakan lisan .. maka dapatlah dibicarakan pada orang lain.. jika tidak lidah akan kelu .. hanya kita yang tinggal akan dapat mengambil pengajaran setelah kematian itu berlaku...

Mengenang mak .. yang meninggalkan kenangan selama 8/9 hari kami bersamanya ... kami menguntaikankannya satu persatu setiap kali duduk2 atau baring2 atau dalam perjalanan..

Kata-kata mak sebelum kematian .. kebanyakannya serius .. tiada gurauan .. maksudnya.. bukan buat lawak .. seperti kita yang masih lagi lalai dengan hilai ketawa dunia...

Begitu juga dengan tindakannnya.. kasih sayangnya.. dan ibadahnya...

Pernah aku terbaca .. jika kematian sudah hampir.. hati manusia akan bertambah rindu untuk bermaaf-maafan.. dalam konteks mak.. dia begitu meluahkan kasihnya yang cukup  dalam ...kepada aku terutamanya untuk mengisi  saat-saat yang masih dimilikinya...

Bila aku mengingat mak dalam 8/9 hari bersama itu... dan kubandingkan dengan kisah 100 hari sebelum kematian... ternyata benar.. menurut adik . anak bongsuku .. bila dia terjaga tidur .. dia tengok wan mengadap cermin dan memeriksa wajahnya... mak bukanlah orang yg suka bercermin ketika hidupnya... mungkin mak melihat wajahnya.. telinganya yang sudah mula jatuh...

Adakalanya kami buat lawak .. tapi mak serius .. hanya senyum sahaja yang terukir dibibirnya... bila tengok mak serius .. kami diam .. sebab rasa lawak kami tak kelakar...

Mak seolah-olah menunggu-nunggu kematiannya.... selepas mendapat injection di Madinah .. mak bercakap dengan nada serius .. "ingatkan dah mati tadi"... cuma aku yg positif .. menyatakan pada mak .. "Allah masih panjangkan umjur mak.. inshaaAllah mak sihat"...

Bila mak dah mula kehilangan nafas .. ayat Qur'an adalah teman sejati mak.. tidak pernah putus... tidak mahu berhenti .. walaupun disuruh doktor.. sehinggalah aku meminta pada mak untuk berhenti seketika sebab doktor nak mendengar denyutan jantung mak... mak akur pada kataku..

Mak memang sentiasa mendengar kata-kataku .. tiada bantahan .. tiada cadangan... Alhamdulillah aku bersyukur aku tidak menyuruh mak melakukan perkara yang melalaikan atau mengajaknya berbual perkara2 yang merugikan... syukurku yang tidak terhingga pada Allah yang menghalang aku dari berbuat demikian...

Sesungguhnya amat jahilnya aku tentang kematian... bila mak berpeluh-peluh dalam wad kecemasan kusangkakan disebabkan oleh air/ubat yang dimasukkan oleh doktor.. sedangkan 2 tahun lepas ketika dia sakit di hospital.. sakit yg sama.. ceret beret juga.. tiada pula dia berpeluh begitu... selepas kematiannya ... aku sedar ianya adalah tanda husnul khotimah...

Waktu mak berpeluh-peluh dia agak gelisah... aku letakkan tangan di dahi dan wajahnya sambil menyapu peluh... dari keadaan gelisah mak bertukar menjadi tenang dan diam bila ada sentuhan dariku.. ini situasi pelik yang kurasakan .. tapi tak mampu diceritakan kepada keluarga ketika itu... begitu juga bila mak kehilangan nafas dan kaki membengkok ke bawah ... aku memeluknya dan mak hilang kegelisahan dan tidak meminta gas dariku lagi ... ya Allah ini pengajaran untukku... setiap manusia pasti akan gelisah menghadapi sakaratul maut .. melihat malaikat izrail... menanti cabutan ruh.. sungguh ...bila aku mengenangnya aku takut dan risau untuk menghadapi saat ini.. dan Allah menajdikan naluriku untuk memeluk dan membelai mak .. satu ketenangan padanya ketika menghadapi sakaratul maut... Allah juga memalingkan wajahku untuk melihat kaki mak... sedangkan sebelum itu tidak pernah terlintas dalam hatiku untuk melihat kakinya...terima kasih Allah ...

Terima kasih Allah kerana mengingatkan ku untuk berzikir dan berdoa untuk mak ketika berada di sampingnya... tidak terlalu bersedih dan mengikut rasa hatiku ketika itu.. menjaga pantang larang ihram dan bersabar dengan keadaan sedemikian... Alhamdulillah

Terima kasih mak.. kerana menyayangiku... memberi didikan terakhir dengan kematianmu... aku berharap dan berdoa kepada Allah agar boleh bersedia seperti mak untuk menghadapi kematianku sendiri...

Al-Fatihah .. dan surah al-Ihklas untukmu selalu mak .. inshaaAllah ... amiin


No comments:

Post a Comment