Tuesday 27 November 2012

Mak

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani

Mengingati mak... adalah mengingati nikmat  kasih yang Allah peruntukkan untukku... tiada kasih lain yang lebih istimewa selepas Allah dan Rasul ...selain ibu yang digelar mak, ummi, mama ... nikmat bagi setiap jiwa yang bergelar anak...  sejak dilahirkan di dunia...

Mengingati mak... seolah mengingati seluruh sekolah kehidupan ...

Mengenal erti jerih perih .. membanting kudrat ..
Mengenal erti kemiskinan ... keringat mengalir demi untuk sesuap makanan...
Mengenal erti kasih ... dalam renungan paling dalam
Mengenal erti cekal... dalam peritnya kesepian
Mengenal erti tawakkal pada Tuhan ... dalam pasrahmu pada setiap solat malam

Mak... bila usiaku beranjak dewasa... usiamu semakin tua....
Namun mak... masih tidak banyak yang dapat kulakukan untuk membahagiakan hatimu...
Masih belum dapat aku berbakti sepenuhnya kepadamu...

dan ...Mak... setiap kali kita berbicara... aku meminta kau sentiasa berdoa untukku...
Jawapanmu mak.. "mak sentiasa doakan dalam setiap solat.. in shaa Allah tidak pernah putus"...
Aku? Aku pernah ditanya anakku Tasnim... "ummi selalu suruh wan doakan ummi,.. ummi doakan wan tak?"... aku ternganga ... " mestilah ummi doa .. setiap anak mesti doa untuk ibu bapanya dalam setiap solat".. Alhamdulillah aku diberikan kekuatan untuk menjawab demikian ... ehmm.. anak2 kecil ... hatinya bersih tiada dosa ... soalannya membuat aku selalu berfikir dan terfikir...

Mak... dari jauh ada rindu... ada gusar didadaku... dalam harap bertemu denganmu ...
  ... moga Allah  mengampunkanmu dan mengampunkanku... moga Allah menambah kasihNya dihujung usiamu .. moga Allah membahagiakanmu... moga Allah menjagamu... moga Allah mengambilmu dan mengambilku ketika sedang sujud cinta shahdu...

semata-mata sujud kepadaNya... si Pencipta yang menjanjikan wajahNya yang indah apabila pertemuan di persemadian yang kekal abadi..





No comments:

Post a Comment