Friday 9 November 2012

Doa dan penyakit


Assalamualaykum.. di hari Jumaat yang Allah muliakan..

berdoa adalah senjata bagi setiap Muslim... pedang yang tidak dilihat oleh mata zahir ... tetapi  cukup tajam dari kalbu yang paling dalam ...

aku suka blog doa ini http://doaharian.blogspot.co.uk/ ... macam-macam doa  ada .. tunggu untuk diamalkan sahaja...

dua hari lepas aku ke pusat rawatan pinfold .. bawa anakku kaklong yang athma .. appointment dah buat pada hari isnin... hari selasa jumpa dr.. dr yang kami jumpatu.. tanya tentang history penyakit kaklong ... akupun bagitahulah apa yg patut .. dan macamana dia kena athma tahun lepas kat malaysia ... berapa kali amik nebulizer ... kena injection steroid sebab paru2 masih berbunyi (wheezing)... habis aku cerita... dr tanya   "are you bumiputra?"... terlopong sekejap sebab tak sangka akan ditanya begitu oleh dr omputeh... ehm aku dan kaklongpun serentak menjawab "yes!" .. lepas tu tak pulak dia bertanya atau mendefinisikan apa yg ditanya... yg akhirnya menjadi tanda tanya dalam kotak kepala aku... soalan seterusnya.. ada tak dalam family yang merokok... kami menjawab "no"... dia kata pulak kat kami .. "haram?"... eh pulak... aku senyum je.. dan menganggukkan kepala... disebabkan dia tak elaborate apa2 akupun hanya fokus kat kaklong  je .. tapi bila balik rumah.. kami buat conclusion... agaknya dr ni pernah pegi malaysia... tahu serba sedikit tentang agama dan intro sedikit pengetahuannya kat kami supaya kami rasa lebih selesa dan mudah nak berkomunikasi...

bagi aku kaedah dr ni memang kaedah psikologi yg biasa digunapakai oleh mana2 dr pun supaya pesakit lebih tenang dan seronok berjumpa dr.. aku setuju carani.. dr yg baik akan menyebabkan pesakit selesa dan terasa lebih sihat walaupun dengan hanya mendengar kata-katanya.. maknanya dr bukan sekadar merawat penyakit fizikal tetapi juga memberi terapi tidak langsung untuk menstabilkan emosi pesakit...

dari sudut agama/spiritual aku suka kalau waktu aku sakit... didengar perkataan dan keluh kesahku... aku suka dimanjakan... didoakan... diambil berat.. diberi kata-kata nasihat ... diingatkan tentang Tuhan..

aku suka kalau waktu aku sakit ada insan yang aku sayangi yang menyentuh bahagian yg sakit..... dulu waktu kecil, remaja dan masih sekolah.. mak akan datang cek tengok kepala aku masih panas ke tidak... sentuhan mak tu menyebabkan aku rasa macam dah sihat.. tambahan pulak dengan doa yang dia bacakan .. masatu aku tak kisah mak baca doa apapun.. maklumla masatu masih belum berapa matang...

sekarang ni... bila melihat anak sendiri sakit... aku tahu memang doa ibu sangat mustajab... sentuhannnya juga ajaib... jadi aku cuba praktiskan sebaik mungkin kepada anak-anakku ... di samping kesibukan harian ... aku cuba melihat mereka yang aku kasihi ketika mereka sedang tidur... wajah anak2 .. wajah suami ... wajah mak yang aku sayangi... waktutu aku boleh melihat dan merasa kasih dalam jiwaku terhadap mereka semua... dan waktu inilah penting untukku berdoa untuk mereka ... waktu di luar waktu solat ... tetapi waktu yang penuh pengertian dan ketenangan... aku suka amalkan doa2 dari al-Qur'an atau doa yang aku karang sendiri untuk diri dan keluargaku.. aku ingin berdoa dan merasakan kenikmatan berdoa kepada Allah ... di mana ketika itu yang tahu hanyalah hatiku dan Allah sahaja... dan aku juga berdoa agar aku mendapat kenikmatan untuk berdoa kepada Allah ini setiap hari dan sehingga aku mati... ameen ya Allah ameen ya Rahman ...

No comments:

Post a Comment