Sunday 21 October 2012

Jalan ke Paris naik bas


Jalan ke Paris naik bas... ini kenangan manis untuk golongan marhain macam kami... dengan bajet yang kecil ...dan masa cuti yang ada hanya 4 hari dengan mengambil kira cuti sekolah anak, cuti kerja suami dan  cuti aku yang jatuh serentak pada "bank holiday" kat UK ... 

Penat juga aku merancang perjalanan ni ambik masa  2 minggu juga untuk buat "research" mana nak pergi, nak naik apa, tinggal kat mana, makan minum dan lain2...

Ehmm... Alhamdulillah Allah makbulkan perancangan kami dengan doa mak, ibu n bapa mertua dan kawan2    ... terima kacih semua..

Perancangan aku bermula dengan  "book" tiket bas ekspres Eurolines ... tiket pertama pergi balik dari Loughborough ke London... kedua dari London ke Paris ... tidur semalam di Paris... book apartment.. book tiket bas untuk "tour" Paris ... nama bas tu yg selalu tergeliat lidah aku nak sebut "hop on hop off" ...

Lepas tu aku book pula tiket dari Paris ke Belgium dan cari tempat bermalam dan bas untuk "tour" kat Belgium ... hari berikutnya pula dari Belgium ke Amsterdam .. dan dari Amsterdam ke London.... 

Macamtula aku book tiket dengan mengambil kira masa yang kami boleh "marathon" turun bas naik bas, naik tram atau atau metro...

Ni aku "upload" dulu gambar kami pergi Paris... tak larat nak upload dan memilih gambar .... 


 ni muka "boring" naik bas .. maklumla naik bas bukan naik kapal terbang... lama duduk... dah puas dia bangun dan tido ...

 sampai kat Eurotunnel - faster than a Ferry to France... memang betul .. bas eurolines memang ikut sini dan balik baru naik ferry

 nilah pemandangan sebelum masuk eurotunnel tu

 ehmmm ... masing2 teringin nak tengok apa yang ada di sebalik tunnel... apakan daya nampak dinding besi je... kalau tak silap tak sampai setengah jampun dari Folkestone ke Calais..

 dah keluar dari eurotunnel nampakla muka bumi France yang penuh dengan ladang yang besar2

 ehmm.. Alhamdulillah anak ummi ni tak merengek  sikitpun walaupun kena jalan kaki.. agaknya seronok ke hulu ke hilir selepas duduk dalam bas

 ini tram dekat Noisy le sec kat Paris .. tempat yang kami turun untuk cari apartment kami tapi tak larat dah nak amik gambar apartment sebab masing-masing dah penat.. cantik dan luas juga apartment tu.. berbaloi selepas kami penat mencarinya...

 ini keesokan harinya kat stesen metro... kami kena bergegas nak naik metro nak pergi kejar bas "hop on hop off" .. dan masa yang adapun cukup2 je untuk naik bas lagi ke Belgium

 tunggu kedatangan ketapi metro kat bawah tanah Gare de I'Est


Kami mula ambil bas hop on hop off kat Stop 6 - Opéra - Galeries Lafayette 
aku list kan stop dia .. ada 9 semuanya
Stop 1 - Tour Eiffel
Stop 2 - Champ de Mars
Stop 3 - Musée du Louvre
Stop 4 - Notre Dame
Stop 5 - Musée d’Orsay
Stop 6 - Opéra - Galeries Lafayette
Stop 7 - Champs Élysées - Étoile
Stop 8 - Grand Palais
Stop 9 - Trocadéro
 Stop 6 - Opéra - Galeries Lafayette

 dah atas bas gembiranya dapat melepaskan lelah setelah berlari dari stesen metro

 ni gambar yang diminta sangat oleh hubby aku sebab kat belakang diatu ada I luv Paris... ehmm... belumla aku sampai tahap cinta kan Paris ni hehehe

 Stop 7 - Champs Élysées - Étoile   walapun ada gambar dekat tapi aku tak suka nak upload sebab gambar patungnya yang tak bertamadun tu... semua kurang kain... ehmm kalu aku tak tahu tentang hadith menyuruh aku menundukkan pandangantu boleh la buat tak tahu je kan... tapi bila dah tahu kenalah aku tundukkan mata dan kamera aku jugak...

 ni bas kat sebelah bas kami...

 rasanya semua orang tahu jenama nih...

 


 Stop 1 - Tour Eiffel  

 rasanya takde yg tak kenal Eiffel Tower  ni

 Stop 2 - Champ de Mars




 


Stop 3 - Musée du Louvre

 Stop 4 - Notre Dame

 ni kedai2  di sepanjang jalan kat Notre Dame tu .. tapi kami tak dapat turun  huhuhu.. masa nggak ada..

 Stop 8 - Grand Palais

No comments:

Post a Comment