Saturday 6 October 2012

Belajar dan belajar lagi sampai mati

Belajar dan belajar lagi sampai mati ...

mungkin tajuk yang aku berikanni terlalu ekstrim.. tapi itulah hakikat sebenarnya... memang sebagai manusia kita memang sentiasa kena belajar ... maksud aku ni bukanlah belajar secara formal di sekolah, universiti sahaja... tapi belajar ...mencari ilmu dalam apa jua bentuk...

kadang-kadang aku belajar dari profesor... betul la tu namanya belajar di universiti... tapi kengkadang aku belajar dari kengkawan... kengkadang dari anak2 aku sendiri yang petah2 dan mematah2kan kata-kata aku.. kengkadang belajar dari mak yang aku sayangi... mak ni memang selalu... mak adalah sekolah kehidupan aku.. kengkadang belajar dari suamiku tercayang... kengkadang dari anak2 muridku...kengkadang aku belajar dari sesapa je kat tepi jalan...

meh aku cerita macamana aku belajar kat orang kat tepi jalan... kegemaran aku ni memang suka senyum kat orang2 tua yg nak senyum kat aku.. kalau dia buat dek.. aku tak kisah ... kalau dia senyum ... aku akan senyum kali kedua dengan sepenuh tenaga  dan kepala aku nipun terhangguk-hangguk macam belatuk kat diorang...maksud aku ni orang tua minah saleh kat UK ni... makcik2 tu akan senyum dgn happy bila tengok aku.. dan diaorang ni bila dia  tengok aku.. pastu pasti dia tengok anak aku.. aku selalu jalan dengan anak-anak atau salah sorang anak aku... maklum la.. aku tak berapa berani nak jalan sorang... dari mata... diaorang akan cakap kat suami dia pulak... tah apa2 tah yg diaorang cakapkan .. lepastu diaorang akan senyum... tapi aku interpretasikan sebagai .."ha.. tengok dia tu seronok je jalan dengan anak2 dia"... hehehe aku agakjela... tapi pandangan mata dioarang dan senyuman dia menyebabkan hati aku turut gembira dan menyebabkan sepanjang jalan aku boleh senyum dan seronok borak dengan anak2 aku... dan menjadikan outing aku tu jadi puas walaupun aku tak beli barang apapun... bagi orang yg tak senyum aku memang pandai buat muka tak tahu jugak.. no hard feeling... heheh.. bagi yg macam mencebik atau buat muka tak suka kat aku .. itupun tak jadi kudis bagi aku... maklumla aku punya sikap degil dan malas nak layan orang yang negatif dengan aku... aku tak nak tempias negatif tu terkena kat aku...

faham tak maksud aku belajar kat orang tepi jalan ni... maknanya aku belajar untuk memberi senyuman dengan ikhlas ... senyum tu kan sedekah... dan aku juga belajar untuk tidak endah pada perkara negatif dan tegar dengan perasaan aku sendiri... panjang juga rupanya aku menulis ni... nanti aku nak sambung lagi belajar dengan mak dan lain2 ...hehehe

No comments:

Post a Comment